onsdag den 5. februar 2014

Red tape-karrusel og svømning i solnedgangen

Vi er begyndt at nyde dagene i Fremantle (Freo). Den første dag var varm, og vores værelse på hostellet havde hverken aircon eller fan. Nu har vi skaffet en fan, og drengene har vænnet sig til de nye lyde (de er højere :)).
Efter australsk målestok er Freo en relativt gammel by (1829) - og det er en af de ældste byer i Vestaustralien. Her bor ca. 25.000 indbyggere. I modsætning til Perth, er der rigtig mange "gamle" huse (dvs. ca. slutningen af 1800-tallet) og stemningen her er tilbagelænet og hyggelig. Freo ligger ved udmundingen af Swan River, som også løber igennem Perth.

Containeren med vores bil er ankommet til Freemantle d. 3. februar, og igår (4. februar) fik vi at vide at den var gået igennem tolden. Det vil sige, det er den næsten.
Nu venter vi på AQIS (karantæne og inspektion). Vores shippingagent har en formodning om at det bliver på fredag. Men vi er ikke sikre på det endnu.
Vi har dog bestilt bilsyn til på fredag, så vi kan køre til synshallen efter at bilen forhåbentlig bliver frigivet.
Det er lidt svært ikke at vide hvornår vi kan forvente at få bilen, og det er lidt en balancegang mellem, at betale for vores værelse længe nok (sådan så det ikke ligepludselig er booket til anden side), og ikke at pludselig at have betalt for et værelse vi ikke skal bruge.
Formiddagen igår var en karruseltur af telefonsamtaler og gåture hen til motorkontoret for at finde ud af hvad vi skulle gøre for at få bilen godkendt til kørsel her i landet.
Motorkontoret var inde i det ene hjørne af posthuset. I hjørnet af motorkontoret var der to båse, hvor der sad folk og tog teoriprøve til kørekort!

De havde ikke den store erfaring med at folk kommer med deres egen bil, så det endte med at vi blev skubbet rundt mellem den føderale trafikmyndighed, Western Australias (WA) trafikmyndighed og Toldmyndighederne.
På et tidspunkt var den information vi fik stukket i hovedet, at vi skulle have indhentet tilladelse til at indføre vores bil, inden den blev afsendt fra Danmark. Så nu stod vi til store bøder.... Jeg var grædefærdig!
Det viste sig, at jeg havde gjort mit hjemmearbejde godt nok; det var ikke en import (vi har jo vores bilpas). Så vi skal ikke betale kæmpebøder :)
Nu må vi så se hvordan det hele udvikler sig...

I går var drengene og jeg i parken/legepladsen, hvor vi mødte Jannick, som er fysioterapeut på orlov, og hans to drenge Asger og Malthe. De er fra Brønshøj og har været i Fremantle i 3 måneder pga. at drengenes mor Charlotte, har arbejdet i Perth ifm. sin PhD i folkesundhed.
Drengene legede godt sammen, og vi aftalte at mødes ved stranden efter aftensmaden til en dukkert i solnedgangen, og så ville Jannick give os nogle kort over WA og Perth, som de ikke skulle bruge mere. De rejser hjem på mandag.
Efter vi havde badet, sad drengene og hang og lavede håndtegn og snakkede :)
Stranden er i øvrigt lækker, og ligger kun ca. 5 min. gang fra hostellet. Vi startede dagen idag med en dukkert, efter morgenmaden, og regner med at skal have en tur mere i aften. Derudover står dagsordenen idag også på mere bureaukrati, lidt skoletid (formiddagsskole lige som der også var igår) og en tur forbi Shipwreck Museum, som skulle være fedt; og så er det gratis! :)

Opvask i The Witch's Hat

Store Bjørn og Lille Bjørn

Mineraler var der mange af, men også mange andre spændende ting på Western Australia Museum i Perth. Her er det ametyst.

Det var varmt den dag vi var på museumstur i Perth!

Tobias mediterer i heden.

Town Hall i Fremantle som rummer en slags borgerservice, touristinfo og bibliotek.