tirsdag den 28. januar 2014

Snorkling på Koh Tan

I dag havde vi valgt at sprænge budgettet med en købetur. Vi havde prøvet vores snorkelsæt af igår, i en lagune vi havde fundet, ikke så langt fra hvor vi bor. Testen var gået så godt, at vi alle fire havde lyst til noget mere.
Koh Samui er fyldt med steder hvor man kan købe ture af alle mulige slags. Det lader til at alle de
forskellige turbutikker har alle de samme ture, ellers kan de skaffe dem! Konceptet er lidt pudsigt; man kan selv ringe til turarrangøren, så kommer man til at betale listeprisen; man kan også få turbutikken til at ringe, så siger de en pris som er et par 100 baht lavere end listeprisen pr. mand. På den måde ender man med at synes at man fik en god pris, men der er nok ikke nogen af arrangørerne/mellemleddene som sætter penge til... :) Vi fik 800 baht "rabat"(ca. 132 kr).
Longtail boaten for anker inden afgang

Nå, men turen endte med at blive rigtig fin. Vi blev samlet op og kørt til havet i en songthaew (to bænkerækker på ladet af en pickup) kl 8 imorges. Det viste sig at vi skulle afsted sammen med et par fra Bristol. Vi så andre både hvor der var 10-15 mennesker om bord, så vores tur var næsten en VIP-tur.
Vi sejlede over til Koh Tan, som er en ø som ligger umiddelbart syd for Koh Samui, i en longtail boat. Koh Tan har, imodsætning til Koh Samui, koralrev og fine snorkelsteder. Skal man have top deluxe snorkling har vi hørt/læst, at man skal tage op til Angtong Marine Park, som ligger nordpå. Men det er heldagsture, og så er prisen en helt anden!

Turen over det åbne vand blev lidt anderledes end vi havde forestillet os, og temmelig meget vådere. Bølgerne gik på tværs af sejlretningen, så vores kaptajn måtte gasse op og ned, for at komme igennem på bedste vis. Malene og manden fra Bristol, blev bedt om at flytte sig et par gange, for at vægtfordelingen var så god som mulig.
Det lykkedes, og lige så snart vi var i læ, blev vandet roligt igen. Kaptajnen kastede anker, og så var det tid til at snorkle. Han kastede lidt brød ud for at få fiskene til at flokkes ved båden. Det var lidt grænseoverskridende at gå i vandet lige ned i en stime fisk, men de flyttede sig for os :)

Vores trøjer måtte hænges til tørre - de var blevet gennemblødte på vejen over

Vi svømmede rundt i ca. en time, og fik set en masse forskellige fisk. Det var rigtig fedt, og det skal vi helt sikkert prøve igen når chancen byder sig.
Kaptajnen var en mand af få ord, og lod os styre programmet i vores eget tempo. Der var masser af tid og det var super afslappende. Da vi alle 6 havde fået set færdig, kravlede vi om bord igen, og vi blev sejlet lidt ned af den vestlige kyst af øen.
Ifølge den oprindelige plan skulle vi have været henne ved en lille ø øst for Koh Tan (Koh Mudsum) og sejle i kajak. Men pga. vinden sejlede vi ned af læsiden af Koh Tan, så vi kunne sejle i kajak der.
Vi padlede lidt sydpå, ind i en vig, hvor vi så mangrove. Det var højvande, så vi kunne ikke se nogen rødder, men det var en fin lille tur.
Da vi kom tilbage til longtail boaten, dækkede skipper op til frokost på et tæppe på stranden. Der var ris, grøn karry med kylling og kartofler/gulerødder, dybstegt kylling, thaisalat og til sidst et frugtfad med melon og ananas. All you can eat, og det var lækkert!
Da frokosten var indtaget var der "fri leg", så vi snorklede godt en time mere, inden det blev tid til at sejle hjem.
Da vi kom tilbage til vores guesthouse, var vi godt trætte, men tilfredse oven på en fed dag! :)