lørdag den 1. februar 2014

G'day Australia!

Det Nordvestlige Australien dukkede pludselig op i vinduet af flyveren - så vidste vi at vi var tæt på
Dengang vi planlagde vores rejse, hørte vi ofte skrækhistorier om hvordan det kunne være svært at komme ind i Australien på en enkeltbillet.
Vi havde blandt andet fået at vide at hvis man ikke havde en udrejsebillet skulle man kunne dokumentere at man kunne forsørge sig selv.
Nu er vi her, og bortset fra at vores baggage skulle snuses til af en golden retriever, og at drengenes pas lige skulle checkes af en ekstra person, så gik det fuldstændigt smertefrit at komme ind. Også uden en exit-billet! :) Og nej; vi skulle ikke vise dokumentation for hverken det ene eller andet.

Vi er checket ind på et hostel midt i Perth. Det er lykkedes at finde et med en 4-mands-sovesal. Her er fint nok, og så rent som et hostel nu kan være.
Vi blev ellers mødt med lidt undren ved indcheckning: om vi nu også var klar over at det var et backpacker-hostel, og at folk godt kunne finde på at sidde og drikke øl i gården indtil kl. 22! Vi tror nok at drengene overlever :) De klarede i alt fald første nat uden problemer, og vi havde jo booket til 2 voksne og 2 børn online - så det burde ikke komme bag på nogen at vi troppede op med børn…
The Witch's Hat - det første hostel i Australien

Vores sovesal

Folk er nu meget søde her, og der bliver ikke larmet særligt meget.
Det fede ved at være på hostel er at vi kan lave vores egen mad, og på den måde spare nogle penge. Vi kan godt mærke at det er et helt andet prisleje end vi har været vant til i Thailand.
I aften står menuen dog på australsk okse-steak og pølser. Grillet naturligvis. Man er vel i Australien :)

I dag var vi inde i centrum for at klare lidt praktisk.
Vi tog bussen frem og tilbage. Perth har gratisbusser i centrum, så det er virkeligt nemt.
Vi skulle bla. sende vores bilpas til shippingagenten med express-post. Vi var også inde for at få os et mobilabonnement. Vi valgte et taletidsabonnement hos Telstra, som skulle have den bedste dækning inde i landet også. Abonnementet er inkl. data, så vi har mulighed for at komme på nettet når vi ikke lige har wifi.

Vi stødte tilfældigt ind i en kinesisk dansetrup, som markerede det kinesiske nytår med en tur rundt i det indkøbscenter vi var i.

Det var sjovt at se, specielt for Tobias som har haft om det i skolen, inden vi rejste.

Den kinesiske løve har spist salat, som var hængt op til den i døråbningen til en butik - et varsel om stor indtjening til næste år.
Mandag flytter vi til et hostel i Freemantle, som ligger ca. 15-20 km fra Perth. Det er den havneby vores bil kommer til.

Og nu går tiden blot med at være her, og at forsøge at starte en hverdag op. Dvs. tøjvask, madlavning og skolestue...
Skolestue i gården på hostellet