onsdag den 12. februar 2014

Det lykkedes!

Så skete det endelig! Idag fik vi bilen udleveret!
Dagen startede med et opkald fra shippingagenten, som kunne meddele at bilen var blevet trillet ud af containeren, og at AQIS-inspektionen skulle foretages 10.45. 
Det betød at der var 45 min til at løbe hjem fra biblioteket (hvor jeg havde printet de sidste papirer jeg skulle have med) og skifte til lukkede sko (et krav til alle som skulle bevæge sig ind på lageret). Dernæst skulle jeg hen og nå en bus ud til South Fremantle, efterfulgt af 10-15 min gåtur. Jeg havde travlt!
Jeg var der 10.37 :)



Selve inspektionen forløb udramatisk. Inspektøren spurgte til stelnummer, om der var madvarer med (der var lidt konserves og industripakket tørkost), om vi havde renset bilen inden den var blevet shippet (det havde vi, men vi havde ikke damprenset den - men det sagde jeg nu ikke til ham). Derefter bad han om at se hvad der var i de forskellige skabe, og han lyste under bilen forskellige steder.


Til sidst ville han vide hvor vi skulle hen. Det var vidst ren og skær interesse, for han begyndte at komme med foreslag til hvor vi kunne tage hen. 
Og så blev den så godkendt!


Det betød så godt nok ikke at vi kunne tage den med endnu. Så jeg måtte pænt aflevere nøglerne til lagerformanden igen. 
Nu skulle vi vente på at karantænerapporten blev sendt til agenten, som til gengæld skulle sende en regning, som jeg skulle betale. Jeg skulle så sende en kvittering for betaling til agenten, som skulle godkende den. Derefter skulle hun frigive bilen til udlevering fra lageret. Alt dette skulle klares inden kl. 17, hvor agenten gik hjem.  Altså kl. 17 Tullamarine-tid, dvs. kl. 14 Fremantle-tid!
Puha.
Første bank jeg gik i, henviste venligst til Commonwealth Bank (som der også stod på regningen). Da jeg kom til den rigtige bank, viste det sig at jeg godt kunne betale med kredtikort i banken, men det ville blive besværligt.
Jeg ringede til agenten for at høre om de tog mod kreditkortbetaling. Det gjorde de, der ville dog løbe 4% gebyr (ca. 500 kr) på...det gad jeg ikke. Jeg løb hjem på hostellet, fik logget på netbank; de skulle have 40 kr. i gebyr. Da jeg havde betalt, sendte jeg en pdf-kvittering til agenten, som jeg skulle oversætte pr. telefon (den var jo på dansk). SÅ var alt i skønneste orden, og nu kunne hun så ringe til lageret og frigive bilen.
Da vi havde været på motorkontoret og købe en 48-timers tilladelse, så vi kunne flytte bilen, tog vi ud til lageret.
Først måtte vi placere drengene på lagerkontoret, da de var for små til at måtte komme ind på lagerpladsen (det var vi forberedt på - så de sad og læste bøger imens).
Dernæst skulle vi iføre os gul vest (deponerede et kørekort i pant) og et adgangskort hver.
Da vi kom hen til lagerpladskontoret ville de ikke udlevere nøglen fordi de ikke havde fået grønt lys fra agenten, som i mellemtiden var gået hjem. Der var heldigvis en anden på shippingkontoret, og efter lidt ringeri frem og tilbage, og mailen frem og tilbage fra min iPhone, lykkedes det. Vi fik nøglen og kunne køre derfra!
Vi havde fået lov at låse bilen op, så vi kunne slutte batterierne til, og flytte lidt rundt på tingene i bilen, så drengene også kunne være der.
Det var lidt interessant at køre ud i eftermiddagstrafikken i venstre side... Nu har jeg jo gået og vænnet mig til det både i Thailand og hernede, men det er noget andet når man kører selv!

Imorgen skal den sidste hurdle overståes: bilen skal synes kl. 10...derefter burde vi være klar til at køre derud af... et skridt af gangen... :)

Mens jeg løb rundt og skaffede tilladelser, var der nogen som så en kanon blive fyret af ved Round House.

Pludselig havde vi et værelse med en helt andet udsigt!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar