tirsdag den 29. april 2014

Til Sydney over de Blå Bjerge

Lake Bonney

Da vi kørte fra Adelaide, havde vi været uden vores bil i 3 uger. Det var dejligt at mærke friheden igen. Friheden til at køre når vi ville, hvorhen vi ville, og sove hvor vi ville.
Den første overnatning blev ved Lake Bonney ca. 220 km fra Adelaide. Vi ankom efter mørkets frembrud i påskeweekenden, så alle australierne var ude at campere, og det var lidt svært af finde et sted at slå lejr. Det lykkedes dog til sidst, og vi fik pandekager til aftensmad, da det var det nemmeste at
bikse sammen i mørket. Det var Malenes fødselsdag (hun havde valgt at flytte sin fødselsdag 9 dage, pga. vores bilproblemer), så hun fik sang og lys.

Da vi vågnede næste morgen, fandt vi ud af at vores lejrplads var rigtig fin, badet i det smukkeste morgenlys. Vi spiste morgenmad ved bredden, og tog os god tid.

På vejen mod de blå bjerge kom vi også forbi byen Hay. Her var vi på fåreklipper museum. Det var meget interessant, og vi fik også set en live klipning.

En af de andre ting, som fik os til at nyde at være ude i det fri igen, var lejrbålene. Vi har været i Australien i sensommeren, og det betyder bålforbud, stort set alle steder. Men nu er det blevet efterår, og vi har nydt at kunne lave bål de fleste aftener.

Det har også været nødvendigt, for efter at vi er kommet til New South Wales, og efter at vi er skiftet fra sommer- til vintertid, bliver det pludeligt mørkt imellem 17 og 18. Ikke bare lidt mørkt, men MEGET mørkt! Så er det dejligt at kunne sidde og snakke ved bålet, mens man skiftevis kigger stjerner, og hører drengene læse op af deres læse- eller dagbøger.

The Blue Mountains var oprindeligt ikke på vores rute. Men det kom de ligesom på et afbud, og det var fedt! Flotte veje, fine byer, fantastiske udsigter og nogle must-see sights på vejen.
Vi havde to overnatninger i bjergene. Den første ville vi have haft ved The Lost City, som er nogle spændende klippeformationer, som ligner en by. Man kommer dertil via en dårlig grusvej, efterfulgt af en 4WD-vej.

Firhjulstrækkervejen var temmelig hullet og med store vandhuller. Vi sneglede os igennem, men besluttede os for at stoppe, da klokken var lidt over 17. Det ville snart blive mørkt, og vi var kommet til et rimeligt stejlt hul, med mudderbund, efterfulgt af en yderligere nedstigning på ca. 400 m ad hullet vej. Vi havde ikke lyst til at udfordre skæbnen, og blev enige om at slå lejr, lave mad, og så ellers sove på det. Der var en lille åbning i vejkanten, vi kunne parallelparkere på, ellers var der tæt krat til begge sider.

Madlavning i pandelygtens skær

Da vi andre vågnede, morgenen efter, havde Malene været nede ved the Lost City, inden vi andre var stået op. Hun sagde at der ikke var langt at gå, og vi blev enige om, at drengene og jeg blot skulle gå ned og se det. Vi kunne gå hurtigere derned, end vi ville kunne køre :) Det var spektakulært, og dejligt stille.

Mountain-selfie

Vi fortsatte videre igennem Blue Mountain, og fik set the Three Sisters, som er 3 klippeknolde som står ved siden af hinanden. Et overbesøgt sted som alle skal se. De var fine, og drengene og jeg fik gået helt ned til en af "søstrene".  Malene syntes, der var for langt ned og ville ikke med.

Mountain-selfie - og andre kodak-moments

Da vi havde fået nok, kørte vi lidt tilbage af ruten, vi var kommet af, og kørte ned i en dal, til et gratis campsted. Her var rigtig fint, og vi fik igen lavet bål, og skulle lige til at slukke gløderne, da der pludselig indfandt sig et helt korps brandmænd. Vi kom helt i tvivl om vi nu også måtte lave bål, men vi var langt fra de eneste som gjorde det, og brandforbudet var sluttet for over 10 dage siden. Alligevel var vi lidt nervøse for, om det var en slags razzia. Det viste sig, at det var frivillige brandfolk, som skulle øve sig på at pumpe vand op fra åen, som løb igennem lejren :D

Dagen derpå bagte vi boller på bålet, og tog det stille og roligt med at pakke lejren.

Da vi havde spist, gik drengene ud og legede i skoven, ved vandløbet. Pludselig lød der et knæk, efterfulgt at et plask, og et av. Jeg løb derhen, og det viste sig at drengene var faldet ned i åen. Så nu var Lasse våd fra top til tå, og Tobias kun halvt våd, da han var faldet oven på Lasse.
Det afgjorde sagen: vi måtte køre ind på en campingplads ved Sydney, for at kunne vaske tøj!

Possum på campingpladsen

Vi fandt en plads i den nordlige del af byen, og brugte den første halvanden dag, på blot at slappe af, og lade indtrykkene bundfælde sig. Jeg faldt i snak med en herboende britte, David, som er sygeplejerske på neurointensiv afdeling her i Sydney. David og hans kone Sarita var taget på weekendtur med deres to børn (Lily på 2 1/2 år og Joshua 5 1/2 år) på campingpladsen - de boede kun 15 min væk. Men som de sagde, var det en dejlig nem måde at komme ud med små børn.

Badet stod klar da vi ankom til David og Saritas lejlighed
David kom på et tidspunkt med et foreslag: de havde sympati for vores tur og vores eventyrlyst, så de ville gerne invitere os hjem til sig, hvor vi kunne tage et karbad, og ungerne kunne spille wii, og så kunne vi spise noget mad. Det var vi ikke længe om at sige tak til! David og co. skulle hjem lørdag middag, og vi skulle ind og se Sydney, så planen var, at vi skulle komme hjem til dem sidst på eftermiddagen.

Vi tog toget til Sydney, og fik gået over Sydney Harbour Bridge og rundt om operahuset. Derefter tog vi tilbage til campingpladsen og hentede bilen. Vi endte med at køre forkert, fordi vi ville undgå betalingsvejene, med det resultat at vi endte med at køre over Harbour Bridge (som er en betalingsvej) to gange, inden vi fandt David og Saritas lejlighed!

Det var rigtig dejligt at besøge dem og helt uventet at få sådan et tilbud af folk, man lige har mødt! Vi håber, at vi får lov at gengælde deres gæstfrihed, når de engang kommer til København :)

Efter at vi havde spist, kørte David mig rundt på en fotosafari, så jeg kunne fotografere Sydney fra sin mest fotogene side ;)

Søndag havde vi aftalt med Lars og Sita, at vi skulle komme og spise morgenmad hos dem. Lars er en af mine kolleger fra Approach i Kastrup. Han og Sita har boet hernede i et par år, og nyder det i den grad - det kan man jo godt forstå :)

Udsigt til Sydney Harbour Bridge fra Lars og Sitas stue.

Lars arbejder i Sydney Approach, og Sita er projektleder i et IT-firma inde i byen. De havde disket op med den lækreste brunch! Vi havde en rigtig hyggelig formiddag sammen, med dejlig mad og udveksling af gode oplevelser i Australien. :)

Regnvejr fra tunge skyer over Sydney Harbour

Vi kørte ud til Manly, nordøst for Sydney, rekognoscerede en lejrplads, hvorefter vi parkerede og tog færgen ind til Sydney. Vi kørte med bus ned til Chinatown, hvor jeg blev klippet (meget tiltrængt) - og fik set Anzac monumentet.

Chinatown

Det var en grå dag med flere byger, og da vi spiste vores sidste aftensmåltid i bilen i lang tid, foregik det indenfor, med udsigt til havneudmundingen.

Om morgenen var det helt fint med blå himmel og lidt skyer. Vi sad og stegte Fionas pandekager og nød udsigten fra vores lejrplads, da gartnerne rullede ind på p-pladsen, vi havde camperet på.

Der var måske 5-6 biler, som havde overnattet på pladsen med den fine udsigt. Pludselig henvendte en af gartnerne sig lavmælt til Malene: "Min chef har lige ringet til Rangeren, så jeg synes, I bare skal skynde jer og komme af sted." Så fik Malene og Lasse ellers travlt. Jeg var på toilettet, og Tobias legede et stykke derfra.
Vi kom væk i tide, og fik ingen bøde. Vi vidste godt at det måske var på grænsen af det lovlige, men der var mulighed for fortolkning, og vi generede ikke nogen, og det var ikke op og ned af nogen boliger, eller inde i nationalparken...men vi havde ikke lyst til, at blive og finde ud af om rangeren var til at snakke med eller ej...

Malene lapper den ene kuffert inden flyrejsen, sengene er pakket med ting, fordi vi var igang med at tømme bilen for det, vi skal have med i rygsækkene.

Nu sidder vi så her, hotelværelset er fyldt med ting, bilen er afleveret, og forhåbentlig pakket i containeren. Nu er vi færdige med Australien, og klar til at starte på noget nyt. Vi havde lige fået bilen igen, og nu er vi så skilt fra den i den næste 1 1/2 måned...
Vi har brugt den sidste dag her, på noget mere sightseeing i Sydney. Det er en spændende by, og vi kunne sagtens have brugt mange flere dage her (og penge :)) Vi må vist bare komme tilbage igen en anden gang.