fredag den 12. september 2014

Dommen over gearkassen - del 2 (den endelige)


Videoen ovenover viser, hvad problemet er: akselen, som mekanikeren hiver i, må ikke kunne flytte sig. Det gør den.
Det blev den endelige dom over gearkassen. Vi troede i første omgang, at vi kunne nøjes med, at sløjfe g-gearet. Men vi fandt ud af, at g-gearet kun var et symptom på noget meget værre.



Da vi fik åbnet fuldstændig for gearkassen, kunne vi se, at mange dele inde i kassen var beskadiget. Da vi begyndte at skrive en liste over de dele, vi skulle bruge, viste det sig, at det næsten var en hel gearkasse, vi skulle bruge (på nær nogle få dele).

Spidshjulet har tydelige skader på tænderne.

Vi gik igang med at overveje, om vi skulle vælge at få delene sendt hertil. Det ville være en, på papiret, hurtig og billig løsning. Men, som en dansk-tysker i Flensburg skrev på T3nettet på facebook: wer billigt kauft, der kauft zweimal. Desuden ville løsningen ikke være hurtig; mekanikerne her i Asunción ville skulle igang med at samle en gearkasse, det har de ikke erfaring med, og det tager tid. Derudover ville vi nok skulle genopbygge gearkassen, når vi kom hjem til DK.

Mekanikeren i gang med at afmontere koblingen.

Vi havde også overvejelser om at købe en brugt gearkasse her på kontinentet eller i Europa/USA. Det ville dog til enhver tid være et gamble, fordi vi skulle købe en brugt gearkasse i ukendt stand.

Spidshjulet inden det blev afmonteret.
Zulu kunne slet ikke lade være med, at lege med spånerne, som var blandet med gearkasseolie. 

Vi endte med den dyre løsning: en "ny" genopbygget gearkasse fra Gowesty i USA. De genopbygger deres gearkasser med nye forstærkede tandhjul, og det gør det til en langtidsholdbar løsning.
De er gået i gang idag. Gearkassen skulle være klar til, at blive shippet på tirsdag. Med lidt held er den her på fredag. Jørgen har fået en god deal til os hos DHL - en ting vi er rigtig glade for. Han har også en plan for, at få kassen hurtigere igennem tolden. Vi jo er turister med en udenlandsk bil. Vi må håbe at det holder! :)

Så meget fylder en adskilt gearkasse: hele bordet og oliebakken på gulvet! 
Diagnosticering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar