tirsdag den 7. oktober 2014

Zen og kunsten at stirre på en mekaniker


Vores anden artikel er kommet på tryk og elektronisk. Du kan hente bladet i en af Spejder Sport butikkerne eller læse det online her: Udstyr til Eventyr


Vores bil har fået en navn: Maude. Hver gang vi er stødt på folk, der har en T3er lige som vores, har spørgsmålet trængt sig på efter kort tid: hvad hedder jeres bil? Vores bil har ikke haft noget navn. Det vil sige indtil nu. Ingen af de navne vi har fundet på har føltes rigtige.
Jeg har prøvet med forskellige foreslag men ingen af dem er faldet i god jord. Det skyldes måske at Darth Vader og Anakin Syncro ikke ligefrem fremkalder positive billeder på nethinden. Jeg har dog hele tiden syntes at syncroen (som den har heddet indtil nu) ligner Darth Vader, lidt i alt fald.

Den opmærksomme læser vil kunne huske vores nedbrud i Australien, som endte med at vi skiftede hele motoren ud. Her i Sydamerika var den så gal med gearkassen. Hvad der i første omgang lod til at være et simpelt justeringsproblem, endte med at blive et gearkasseskifte. Sydamerika er stort, men syncroer har der ikke været solgt mange af. Det betyder at det ikke lige er muligt at finde ekstra gearkasser lige om hjørnet, de eneste vi kunne skaffe var til tohjulstræk. Det hjælper så heller ikke så meget at den type gearkasse ikke bliver produceret længere.

Udendørs networking over El Reys fiskesuppe. 
Fiskesuppe, majsbrød og øl! :)

Vi endte med at få tilsendt en genopbygget gearkasse (læs: nye gear, lejer og aksler i en renvasket gammel kasse) fra Gowesty i Californien. Det var bedste, nemmeste og dyreste løsning.

Kongen eller El Rey er leder inden for toldvæsenet. En god kontakt at have når man skal indføre ting i landet. El rey var noget vi fandt på fordi han hedder Juan Carlos Amarillo Rocho! Han inviterede os hjem til lækker hjemmelavet fiskesuppe!
Man spiser mange flodfisk i Paraguay. Bla. denne her krabat!

Vi har været ramt af forskellige uheld i processen bla. gik den første uge med at mekanikeren kiggede på det forkerte pga. en simpel misforståelse. Da kassen skulle sendes fra USA til Paraguay, løb vi ind i en strejke hos tolden i Buenos Aires, som forsinkede vores pakke en uge.

Sådan sikrer man alle dokumenterne, når man mødes med sin toldmand på en tankstation! Vi prøvede også at blive smidt væk fra en p-plads ved et supermarked - der må man ikke mødes.
Det tog også lige et par dage, og en del trækken i tråde, før pakken kom igennem tolden. Alt i alt har vi været i Paraguay i 6 uger - de 5 har været ventetid.

Zulu og Andres. Andres var vores toldmand og medlem af samme VW klub som Jørgen og Zulu.
Vi fik lov at  indføre kassen (uden at importere den) ved at udnytte en særregel beregnet på borgere i Mercusur-regionen. 
Fredag skulle mekanikeren gå igang med at installere gearkassen. En opgave som bliver betegnet som "plug-and-play" - altså lige til at gå til. Planen var, at vi skulle kunne få bilen om lørdagen. Vi ville så have hele weekenden til at testkøre bilen, bare for at være helt sikker. Mandag var en national helligdag.


Fredag kørte vi forbi værkstedet, men de var ikke gået igang. Nu snakkede chefmekanikeren Roland om, at han slet ikke ville gå igang, fordi han ikke troede, at han kunne blive færdig inden weekenden alligevel. Det var en temmelig nedslående besked at få. Jeg mistede fuldstændig modet.
Zulu kørte os tilbage til hostellet og sagde, at jeg skulle ringe til Jørgen. Jørgen er selv i bilbranchen og kender ejeren af Diesa-værkstedet. Jørgen prøvede at ringe til Roland, men kunne ikke komme igennem. Det endte med at han kørte til værkstedet og fik dem til at gå igang med at arbejde på gearkassen.


Lørdag morgen kørte Zulu og jeg til værkstedet. I Sydamerika er det en rigtig god ide at stå og kigge på at mekanikeren arbejder. I alt fald hvis man bekymrer sig om tiden. Der er en nordmand som kører rundt hernede i en syncro, som har oplevet at tage hjem til Norge i 2 måneder, blot for at komme tilbage og opdage, at hans syncro ikke var blevet repareret. Man skal være der, og man skal presse på for at få løst opgaven. Det var det Zulu og jeg skulle den lørdag morgen. Det blev en lang dag!


Vi ankom kl. 8.30 og kørte først fra værkstedet med Maude kl. 16.30. Værkstedet lukker ellers kl.12 om lørdagen! Vi stod i 8 timer og kiggede på chefmekanikeren og en af hans 70 svende arbejde på Maude. Der var ikke særlig meget zen over det, mest nervøsitet. På et tidspunkt sagde Zulu: det begynder at drille nu, måske skal vi bare vente til på tirsdag! Nej! Det skulle vi ikke - det ville betyde en uge mere!

Kl. er ved at være 12 (hvor værkstedet lukker). De andre mekanikere gjorde lige rent inden de kunne holde weekend. 
De stødte på forskellige små problemer undervejs som skulle løses. Da vi endelig skulle teste om gearene virkede, som de skulle kunne jeg kun vælge G, 2. og 4. gear. Bak-, 1. og 3. gear virkede ikke. Det viste sig at at det blot var et beskyttelsesrør omkring gearstangen, som sad i vejen. 
Da vi skulle teste igen, ville bilen ikke starte!

Gearkassen fyldes med olie.
Jeg stod i næsten 15 min. og var bange for, at starteren var gået i stykker. Den blev ved med ikke at ville starte. Jeg kom til at tænke på gamle biler, og at når man roder med gamle ting i gamle biler, så går de i stykker. Var det nu det som var ved at ske her?
Det viste sig at være et stik, som var gået løs. Det blev sat fast igen, og bilen startede som normalt. Pyha!

Zulu på vej i vejret for at teste gear. 
Elias, Roland og Zulu efter endt arbejde. Nej søen på jorden bagved er ikke olie, det er blot vand fra da Elias lige skyllede undervognen ren! 
Mit sidste ophold på Diesa værkstedet, som i øvrigt endte med at give 50% rabat på den i forvejen billige regning!
Vi har også fået renoveret koblingen, så den skulle fyldes med olie, og det drillede også. Efter prøveturen rundt i området lækkede den olie. Det viste sig at være to skruer, som ikke var skruet ordentligt på. Nå, men det er jo det prøveture er til for! Jeg måtte køre den ind i værkstedet igen, og så holdt gearene ligepludselig op med at virke! Jeg blev lidt nervøs, men det viste sig at være pga. den manglende koblingsvæske - det som de skulle til at ordne! Endu engang kunne jeg ånde lettet op!


Vi tog hjem på hostellet og endte med at sidde og fejre til langt ud på natten med øl og pizza: vi havde endelig fået bilen efter så mange uger! Vi sad og snakkede med Zulu og Teresa og Sophie, som vi har boet sammen med. Det var rigtig hyggeligt.


Dagen efter kørte vi afsted sammen med Zulu og Natalia til en campingplads for at teste bilen. Det hele spillede.


Vi fik sagt ordentlig farvel til Jørgen og Gricelda inden vi kørte til Argentina. Vores oplevelser i Asuncion sluttede, hvor de startede: i haven hos Jørgen og Gricelda, med hygge og god mad, men nu var vi omgivet af nye venner, for 5 uger siden var vi fremmede.




Det har været et langt sejt træk. Vi har været heldige at være omgivet af så mange hjælpsomme og rare mennesker, uden dem havde det været meget sværere. Mens jeg skriver dette sidder jeg og tænker på, at vi i alt det her uheld på uheld, også har været heldige. Vi kunne lige så godt have slået os til tåls med, at vi kunne køre uden g-gearet. Det var det, vi fik at vide i Bolivia, da vores problemer begyndte. Hvis vi havde gjort det, havde vi højst sandsynligt endt med at gearkassen var brudt sammen et eller andet sted i Argentina. Det er sket for andre danskere, som endte med at sælge deres bil meget billigt, fordi man ikke kan importere reservedele til landet. Så galt endte det heldigvis ikke.

Og Maude, hun har kvitteret med at vandpumpen til drikkevandet stoppede med at pumpe på vores testtur. Heldigvis lykkedes det at fikse en løsning, så den virker alligevel. Og nu er omformeren, som giver mulighed for at lade 220 volts apparater, gået i stykker. Det gør ikke så meget, vi lader det meste via USB alligevel, så det går nok. Det er bare ikke så fedt. Men hun kører, og indtil videre er det rart at være tilbage på vejen igen.


Maude er opkaldt efter figuren fra Matador - fordi hun har det med at få nok, og få behov for at lægge sig. Både i Australien og her.
Men inden man når at tænke, at det da ikke er særligt positivt, skal man huske på at Maude udvikler sig, hun ender med at få pondus. Hun træder i karakter og til sidst holder hun helt op med at lægge sig.
Og så kan man jo altid kombinere navnet med udseendet: Darth Maude, Maude Vader…

Et skridt af gangen! Så går det nok!

Sådan kan man også flytte et poolbord! 
Sidste kig ind på Aunción. Forrest er slummen som blev oversvømmet for nogle måneder siden. 
Sådan kan man også bo - især hvis man er fattig. Man skal ikke gå tur i sådan et område...

1 kommentar:

  1. Godt at dere fått orden på tingene, lykke til videre så venter vi med spenning på neste action :)

    SvarSlet